Hier zijn de belangrijkste Monsters die ooit door Ducati zijn uitgebracht en waaraan de redding van het merk wordt toegeschreven.

De Monster was en is een fenomenaal succes voor Ducati – het hield het Bolognese merk overeind tijdens cruciale financiële jaren, minimaliseerde de klappen die de industrie en de concurrentie uitdeelden en gaf Ducati een sterke merkassociatie met het woord Monster. Het is ongetwijfeld een van Ducati’s belangrijkste modellen en is ook zeer populair en bekend over de hele wereld. Bekend als “ Il Mostro ” bij de Ducatisti, zag deze motor het levenslicht in 1993 en werd ontworpen door Miguel Angel Galluzzi, misschien wel zijn meest succesvolle en gedenkwaardige ontwerp. De Monster werd beroemd omschreven als “Alles wat je nodig hebt: een zadel, een tank, een motor, twee wielen en een stuur ,” door Michael zelf, verwijzend naar de minimalistische ontwerpfilosofie van de motorfiets. Hier zijn tien Monsters door de chronologie en geschiedenis van de Monster waarvan wij geloven dat ze meer zijn dan de som van hun onderdelen.

Nr.10 – Ducati Monster 821

Ducati Monster 821

De 821, die in 2015 werd geïntroduceerd als nieuw lid van de Ducati Monsterserie, leende zijn motor van de Hypermotard en ook van de toenmalige Hyperstrada 821. Als resultaat leverde de vloeistofgekoelde L-twin van 821 cc 107 pk bij 9.250 t/min en 86 Nm koppel. Het introduceerde ook het Ducati Safety Pack aan de Monster-serie, waarmee een reeks elektronische hulpmiddelen voor de rijder en veiligheidsfuncties zoals ABS en tractiecontrole werden toegevoegd. Deze versie was bijzonder succesvol en vond kopers onder een meer diverse leeftijdsgroep, dankzij de toegankelijkheid voor zowel jongere als oudere rijders.

Nr. 9 – Ducati Monster 1200 R

Ducati Monster 1200 R

De Monster 1200 R, die zijn motor ontleende aan de Ducati Diavel en Multistrada series, was een echte krachtpatser die zeer snel was voor zijn klasse. De 1198 cc Testastretta, een vloeistofgekoelde L-twin, produceerde maar liefst 152 pk bij 9.250 tpm en 125 Nm koppel bij 7.750 tpm. Met het Ducati Safety Pack, Öhlins-vering en grote remmen werd deze Monster een van de ideale naked circuitmotoren om te bezitten en te beleven.

Nr.8 Ducati Monster M900

Ducati Monster M900

De originele Monster, ontworpen uit een assortiment van 900 Supersport onderdelen en gebaseerd op de 851/888 trellis frame serie, gaf geboorte aan een van de meest iconische motorfietsen in de geschiedenis, voorbestemd voor glorie sinds zijn eerste verschijning op de 1992 Keulen Motor Show – De Monster 900 was geboren. Hij werd het jaar daarop in productie genomen en bleek een pionier in zijn segment en herdefinieerde de naked sportsbike-klasse. Zijn 904cc L-twin motor leverde 73 pk en 76 Nm koppel. De Monster werd in de loop der jaren aangepast en herzien, maar het origineel had iets unieks dat geen van de latere versies kon evenaren; het waren hun eigen interpretaties.

Nr.7 Ducati Monster M600

Ducati Monster M600

De M600, destijds een toegankelijker alternatief voor de Monster 900, werd gelanceerd als een meer volgzame versie van de machtige 900, naast de Monster 400, gericht op beginnende motorrijders in landen die beperkingen oplegden aan de leerlingenklasse voor motorfietsen uit het topsegment. De motor leverde 53 pk en een koppel van 48 Nm, waardoor rijders genoeg vermogen hadden om sportief te rijden en langere afstanden af te leggen bij hogere snelheden.

6 – Ducati Monster SP

Ducati Monster SP

De Ducati Monster SP 2023 bouwt voort op de vorige “SP“-modellen en profiteert van diverse prestatieverbeteringen ten opzichte van de standaard Monster. Hij is ontworpen voor circuitliefhebbers die de functies en uitrusting van deze motor zeker zullen waarderen, terwijl ze voor andere gelegenheden ook een naakte Italiaan willen die geschikt is voor in de stad. De motor is krachtig, met 111 pk en 94 Nm koppel dat op de achterband wordt overgebracht. Het trellisframe voor van voorgaande jaren is vervangen door een op Panigale geïnspireerd aluminium vakwerkframe, de vering is volledig instelbaar en in totaal 2 kg lichter dan de standaardfiets.

5 – Ducati Monster 1100 EVO Diesel

Ducati Monster 1100 EVO Diesel

De Ducati Monster Diesel is het resultaat van een speciale samenwerking tussen de stylingafdelingen van Ducati en Diesel. Technisch identiek aan het standaard 1100 model, maar meer gelanceerd als een styling en branding oefening – een unieke matte lak in “Diesel” groen vergezeld van zwart gemaakte onderdelen is gebruikt om het uiterlijk van de motorfiets te herdefiniëren. Het stalen trellisframe, de achterbrug, het voorspatbord, de voorvork en diverse andere onderdelen van de motorfiets zijn allemaal zwart gelakt. Voor een extra vleugje kleur werden de veer van de achterschokdemper en de remklauw van de voorrem gecoat in felgeel. De 1.078cc luchtgekoelde, brandstofingespoten, viertakt V-twin motor die de 2013 Ducati Monster 1100 EVO Diesel aandrijft, produceert 100 pk bij 7.500 tpm en 103 Nm koppel bij 6.000 tpm.

4 – Ducati Monster 796 Rossi MotoGP Replica

Ducati Monster 796 Rossi MotoGP Replica

Deze versie van de Monster deed zeker de hoofden omdraaien met zijn flitsende racekleuren met een enorme ’46’ op de tank, onmiskenbaar een motor die geassocieerd wordt met Valentino Rossi. Er was ook een Nikki Hayden 796 editie, met zijn eigen livery. We zetten ze tegenover elkaar in deze lijst, omdat ze er allebei even opvallend uitzien. Deze 796 had ook lichtgewicht aluminium wielen, een enkelarmige achterbrug en een luchtgekoelde V-twin van 803 cc die 87 pk leverde bij 8.250 tpm en een koppel van 79 Nm bij 6.260 tpm.

3- Ducati Monster S4RS Tricolore

Ducati Monster S4RS Tricolore

Deze opvallende en elegante kleurstelling in de kleuren van de Italiaanse vlag op de tank en achterkappen, in combinatie met het matgouden frame en de matgouden vorken, maakt deze Monster S4RS tot een opvallend en stijlvol model, maar ook tot een krachtige performer. De S4RS was een veel krachtigere variant dan de S2R, want hij werd aangedreven door de Testastretta van de 999 superbike, een vloeistofgekoelde V-twin met 130 pk bij 9.500 tpm en 105 Nm koppel bij 7.500 tpm. Zeker een van de meest opwindende en gewilde interpretaties van de Monster.

2- Ducati Monster 400

Ducati Monster 400

De Monster 400 was het alternatief met een kleinere motor voor de Monster 600, met dezelfde carrosserie en mechanica als de 600 maar met een motor met een kortere slag en zuigers met een kleinere diameter, waardoor de cilinderinhoud 400 cc bedroeg. Een van de kleinste V-twin motorfietsen in productie op dat moment, de Monster 400 wist het enthousiasme van motorliefhebbers te wekken toen hij werd gelanceerd. Het vermogen was behoorlijk met 44 pk en 33 Nm koppel. De 400 accelereerde hard naar 60 en klonk daarbij goed. Hij haalde een topsnelheid van 100 MPH, wat acceptabel was voor een motor met een kleinere cilinderinhoud.

1-Ducati Monster 620ie Matrix Edition

Ducati Monster 620ie Matrix Edition

Deze motorfiets werd aangedreven door een luchtgekoelde V-twin van 618 cc, die 60 pk leverde bij 9.500 tpm en een koppel van 53 Nm bij 6.750 tpm. Het verschil tussen de Matrix-editie en een normale 620ie was beperkt tot het kleurenschema en cosmetische niveaus. Desalniettemin is het nog steeds een coole motorfiets, en het is een minder bekende versie waarvan we vonden dat meer mensen ervan op de hoogte moesten zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *