Als je dacht dat de Suzuki Hayabusa of Kawasaki H2R snel waren, maak je dan maar klaar voor de MTT 420RR met turbomotor. Sinds 2000 is deze motorfiets houder van het Guinness World Record voor de snelste motorfiets ter wereld. Het is ook de duurste, want elke motor wordt gebouwd volgens de specificaties van de klant, waardoor ze allemaal uniek zijn. Ontworpen met een duidelijk doel: snelheid op rechte stukken, en hij blinkt uit op dit gebied. Sinds 2017 is de motor geüpgraded naar de 420RR specificatie, waarbij ‘RR’ staat voor Race Ready.
10. De MTT 420RR is de enige productiemotor die is goedgekeurd voor gebruik op de weg en is uitgerust met een turbine
<>
Benzine of elektrisch? Vergeet ze, wat je nodig hebt is een motor die wordt aangedreven door een Rolls-Royce Allison Model 250-C18 gasturbine met een vermogen tot 420 pk! Deze motor, ontworpen in de jaren ’60, drijft vandaag de dag nog steeds helikopters aan. In het geval van de MTT 420RR hebben deze turbines het einde van hun ontwerplevensduur voor gebruik in de luchtvaart bereikt en worden ze gereviseerd voordat ze op het chassis van de motor worden gemonteerd. De turbine drijft het achterwiel aan via een tweeversnellingsbak, ketting en tandwiel.
9. Is de 420 pk van de MTT 420RR genoeg?
Moeten we die vraag echt stellen? Terwijl de 1000cc superbikes 210 pk maken, de MotoGP-motoren met hun 990cc-motoren rond de 300 pk en de Kawasaki H2R rond de 320 pk, is de MTT 420RR met zijn 420 pk ongelooflijk krachtig voor een motor . Laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg auto’s, snelle auto’s zelfs, die het met minder vermogen doen dan de MTT 420RR. Zijn topsnelheid wordt geschat op meer dan 443 km/u, wat volgens MTT “sneller is dan je ooit zult durven gaan”.
8. De MTT 420RR is de krachtigste motorfiets die er is. De MTT 420RR is de duurste motorfiets ter wereld
Elke MTT 420RR wordt gebouwd volgens specificaties van de klant, dus er zijn er geen twee hetzelfde. Natuurlijk is dit soort maatwerk niet goedkoop en MTT levert je een 420RR voor de niet onaanzienlijke basisprijs van rond de €230.000 , afhankelijk, natuurlijk, van hoeveel koolstofvezel je specificeert. Vanwege zijn zeldzaamheid is het twijfelachtig of je er een te koop zult vinden in de lokale advertenties: ze komen zelden te koop en zelfs als ze te koop staan, moet je niet verwachten dat je minder dan € 140.000 uitgeeft. Geen wonder dat de MTT 420RR door Guinness World Records is uitgeroepen tot duurste productiemotor die je voor geld kunt kopen.
7. De MTT 420RR is pure snelheid. De MTT 420RR is pure snelheid
De bestaansreden van de MTT 420RR is snelheid: snelheid in rechte lijn natuurlijk. Met al dat vermogen, om nog maar te zwijgen van de vermogensverdelingskarakteristieken van een gasturbinemotor die is ontworpen voor een constante rotatiesnelheid en dus een constant vermogen, is hij waardeloos op een circuit met van die vervelende dingen die bochten worden genoemd. Zijn lange chassis is niet ideaal voor een wendbare motorfiets . Nee, de MTT 420RR is ontworpen voor maar één ding: rechtuit rijden. Je zult niet naar de winkel willen voor verse melk: ga in plaats daarvan naar je plaatselijke dragstrip of, bij voorkeur, de Bonneville Salt Flats, waar in ieder geval genoeg ruimte is om de 443 km/u. topsnelheid te testen die de fabrikant claimt.
6. De MTT 420RR heeft een automatische versnellingsbak. De MTT 420RR heeft een automatische versnellingsbak
Terwijl je je vastklampt aan je leven en de horizon heel snel dichterbij komt, is het laatste wat je nodig hebt jezelf af te leiden door te schakelen of iets dergelijks. Daarom is de MTT 420RR uitgerust met een automatische versnellingsbak met twee versnellingen, zodat je op zondagochtend geen gedoe hebt met snelheidsritten.
5. De MTT 420RR is groot. De MTT 420RR is groot, maar niet zo zwaar
Je zou kunnen denken dat een motor die zo lang is – de wielbasis is 218 cm: ter vergelijking, de wielbasis van de Kawasaki H2R is 145 cm – en wordt aangedreven door een complexe gasturbinemotor extreem zwaar zou zijn, waardoor hij in ieder geval bij meer dan 400 km/u aan de grond zou blijven. Maar in werkelijkheid weegt de 420RR een redelijke 227kg (Kawasaki H2R – 215kg). Dit is mogelijk dankzij het gebruik van aluminium van vliegtuigkwaliteit voor het frame en een grote hoeveelheid koolstofvezel voor de carrosserie en de wielen.
4. De MTT 420RR kan rijden op een motor met een laag brandstofverbruik. De MTT 420RR kan rijden op tequila!
Oké, we verwachten niet dat een eigenaar zijn beste tequila in de brandstoftank van zijn 420RR gaat gieten, maar het is geruststellend om te weten dat, als je ooit te kort komt op je cross-country road trip in je 420RR en er geen tankstation in zicht is, de Rolls-Royce gasturbinemotor op zowat elke brandstof werkt . In het ideale geval is dat diesel, maar zo niet, dan is je noodrantsoen whisky in je rugzak ook voldoende. Naar onze mening is het meer een verspilling van goede whisky, maar als het je op weg helpt, wie zijn wij dan om daarover te oordelen?
3. De MTT 420RR wordt geleverd met levenslange motorgarantie
Tegenwoordig worden alle auto’s en motoren geleverd met een meerjarige garantie, wat royaal is van de kant van fabrikanten en laat zien dat ze vertrouwen hebben in hun producten. De MTT 420RR heeft daarentegen levenslange garantie op de motor. Het feit is dat het ‘levenslange’ deel van de garantie verwijst naar het leven van de oorspronkelijke eigenaar! Zoals MTT CEO Ted McIntyre het wrang uitdrukt: “Iedereen die zo’n ding opblaast en het overleeft, verdient een nieuwe motor”. Een geruststellende gedachte!
2. De MTT 420RR is uitgerust met een achteruitrijcamera
Als je meer dan 400 km per uur rijdt, zijn er maar weinig voertuigen die je kunnen bijhouden. Je hoeft dus niet te weten wat er achter je gebeurt, zelfs als je geen tijd hebt om in je achteruitkijkspiegel te kijken! Maar als twee 420RR’s elkaar op de weg tegenkomen en er een race begint, kun je je tegenstander in de gaten houden dankzij de naar achteren gerichte camera die zijn beeld weergeeft op het dashboard, vlak voor de bestuurder.
1.. Jay Leno heeft ook een MTT 420RR
Jay Leno, talkshowpresentator en auto- en motorgek, kocht begin jaren 2000 het allereerste Y2K-model van MTT. Je wordt er echt bang van, maar het is erg leuk,” zei hij. Ik moet zeggen dat de Y2K Jet Bike een van de meest sexy motoren aller tijden is. Het is het leukst omdat het een motor is… en een jet, en omdat het de beste motor ooit is om de Harley-mannen de mond te snoeren. Leno zei dat bij een rood licht de hitte van de uitlaat van de motorfiets de bumper van de auto erachter deed smelten.
FAQ
Q: Hoeveel kost de MTT 420RR? De MTT 420RR kost ongeveer € 230.000, afhankelijk van de specificaties.
V: Wat is de topsnelheid van de MTT 420RR? De MTT 420RR haalt een topsnelheid van 443 km/u.
Q: Welke motor is uitgerust met een helikoptermotor? De MTT 420RR is de enige motorfiets ter wereld die is uitgerust met een gasturbinemotor met helikoptermotor.